- Hoewel artificial intelligence (AI) een steeds grotere rol speelt op de werkvloer, wordt de software vaak ingezet voor de verkeerde taken.
- De technologie is zeer geschikt voor creatieve vraagstukken als het bedenken van ideeën en het creëren van content, blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group.
- Maar voor het oplossen van problemen, kun je AI beter niet gebruiken.
- Lees ook: Waarom AI-bedrijven hun chatbots expres fouten laten maken
Artificial intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol op de werkvloer. Maar de software wordt vaak ingezet voor de verkeerde taken, zo blijkt uit onderzoek van consultancyreus Boston Consulting Group (BCG).
Werknemers wantrouwen tools op basis van kunstmatige intelligentie om de verkeerde redenen en gebruiken de technologie juist voor taken waarbij het waarschijnlijk fouten maakt.
Het onderzoek van BCG stamt uit september 2023 en werd deze week aangehaald door algemeen directeur en senior partner François Candelon van BCG in een podcast van de Amerikaanse krant The Wall Street Journal.
De 750 deelnemers aan het onderzoek kregen taken toebedeeld die ze in hun dagelijkse werk ook tegen zouden kunnen komen. Ze moesten de hulp van GPT-4 van OpenAI inschakelen voor het pitchen van concepten, het verzinnen van vragen voor een focusgroep en het uitvoeren van een social media-strategie.
Deelnemers die gebruikmaakten van AI presteerden over het algemeen beter dan zij die het zonder moesten doen. Met name voor het bedenken van ideeën en het creëren van content bleek de software erg geschikt.
Opmerkelijk aan het onderzoek is dat het grootste voordeel behaald werd als mensen de output van de kunstmatige intelligentie niet zelf aanpaste en de suggesties van GPT-4 onveranderd gebruikten.
Moet je een probleem oplossen? Dan kun je AI beter niet gebruiken, volgens studie
Voor sommige taken kun je AI beter niet inzetten, volgens het onderzoek. Zo zou de software (nog) niet kunnen tippen aan het probleemoplossend vermogen van mensen.
GPT-4 had de neiging om mensen te overtuigen van zijn misleidende antwoorden. Dit gebeurde zelfs als de deelnemers wisten dat de AI het soms bij het verkeerde eind heeft.
Dat was terug te zien in de resultaten. Deelnemers die AI gebruikten voor het oplossen van problemen scoorden gemiddeld slechter dan zij die het zonder de software moesten doen.
In de toekomst verandert dat wellicht. Candelon van BCG stelt dat AI steeds krachtiger wordt en dat mensen moeten onderzoeken hoe ze het beste met kunstmatige intelligentie kunnen samenwerken.